Gyakran Ismételt Kérdések E-mail |
Kire üssön a gyerek, ha nem a szüleire?Asszertív kommunikáció kamaszoknakLelki titkaink - Sikeres gyermek hírlevélBeszél, nem beszél, sokat beszél, halkan beszél, hangoskodik, motyog, csúnyán beszél, agresszív, visszahúzódó, egy szót sem lehet kihúzni belőle, engedetlen, udvariatlan, és így tovább. „Na, majd én most megmutatom neki, mit engedhet meg magának!” – hangzik a fenyegetés sok szülő szájából. Nincs is ezzel semmi gond, csak annyi, hogy a nevelést már kicsi gyermek kortól kell elkezdeni, és gyakran elfelejtjük, hogy ami alapvetően számít, az a szülői minta. A felnőttkor küszöbén toporgó fiataltól nem várható el, hogy alapvetően más legyen, mint a szülei. Kamaszkori sajátosságok a kommunikációbanÉrzelmi válságok, megbolydult hormonok, tanulási undor, identitáskeresés, céltévesztés, lázadás. Ritkuló közös programok, ritkuló beszélgetések, új elemek a kamasz által használt kifejezésekben. És az idő, mint tényező. Van egy alapszabály, amit sok szülő nem ismer: a kamasz gyerekünkkel akkor kell beszélgetni, amikor ehhez neki kedve támad. Ha a kamasz megszólal, akkor minden figyelmünket fordítsuk feléje, mert ha elmulasztjuk az alkalmat, lehet, hogy hónapokig nem beszél velünk érdemben. Az alapkérdés a kamasz kommunikációban is, hogy mi a gyermekünk valódi szükséglete? Egy szóval válaszolva: a szeretet. Kicsit bővebben: amikor a kamasz feszegeti a határait, tudni szeretné, hogy meddig mehet el, hol van a határ, amikor megvonjuk a szeretetünket. Ha az érzelmi szálak erősek, és ez a kommunikációban is megnyilvánul, akkor a szeretetkapcsolat megvédi a kamaszt a nagyobb bajoktól. A kamasz számára a magabiztos viselkedés és az asszertív kommunikáció akadályozott. Kevés az a szülő, aki jó példát tud mutatni a gyermekének, és valljuk be, az iskola légköre sem sokat kedvez az asszertivitásnak, az önérvényesítésnek. A gyerekeink tele vannak aggódással, szorongással, kisebbrendűségi érzésekkel, bizonytalansággal. Gyakran azért nem szólalnak meg, mert „mi lesz, ha kimondom, amit gondolok, és mások nem értenek egyet velem? Vagy kinevetnek, kicsúfolnak, lenéznek, kicikiznek?” A leggyakoribb viselkedési forma kamaszkorban a passzivitás, ezt követi gyakoriságban az agresszivitás, és elenyészően kevés az asszertivitás. Mi újat tanulhat a kamasz az asszertív tréningen?Megtanulhatja felismerni a viselkedési típusokat. Ez segít abban, hogy eredményesebben tudjon kommunikálni, mert felismeri, mikor akarják manipulálni, és időben, hatékonyan, mégis udvariasan vissza tudja utasítani a manipulációt. Védekezési módokat tanul az agresszió ellen, gyakorolja az agresszió megállítását, kezelését. Megtanulja, mi köze a szorongásnak az agresszióhoz, és mit kezdjen az egyikkel, mit a másikkal. Hogyan előzze meg az otthoni konfliktusokat, vagy hogyan kezelje azokat, ha már bekövetkeztek? Megismerkedik a testbeszéd alapjaival, a gesztusok jelentésével. A legtöbb kamasz nem, vagy csak nehezen ismeri fel az aktuális érzéseit, nehezen tudja megnevezni azokat, inkább csak addig jut el, hogy most jól vagy rosszul érzi-e magát. Az asszertív tréningen megtanulják az önreflexió fogalmát és gyakorolják a saját érzéseik pontos felismerését. Megismerik az asszertív jogok listáját, amely segít abban, hogy magabiztosabban, intelligensen, másokra és önmagukra figyelve éljék az életüket. Megtanulják, hogy hibázni nem bűn, de érdemes őszintén beszélni róla, és vállalni a felelősséget. Ha szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz asszertív kommunikáció tréningre. Az alapozó tréning 1 x 7 órás foglalkozásból áll, amelyet igény szerint további fejlesztő tréningek követhetnek. Rendezvénynaptár:Kamasz asszertív kommunikáció tréning
Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást. További információ
Adalékok a kamaszkori konfliktusok témaköréhezÉp ésszel, ép lélekkel: a kamaszkori válságokról
A legtöbb szülő szorongással vegyes kíváncsiságot érez, amikor rádöbben, hogy gyermeke életébe is beköszöntött a klasszikusan nehéz időszak: a kamaszkor. Mire egy gyermek serdülővé válik, a szülei már szereztek némi tapasztalatot a környezetükben élő, kamasz gyermeket nevelő családok konfliktusaiból. A látottak alapján rendszerint nem repesnek az örömtől, amikor a gyermekük kamaszodni kezd. Sok gyermek gond és különösebb bajok nélkül felnőtté érik, némelyik családban viszont meglehetősen nagy viharokat kavarnak a kamaszévek. Mindannyiunk számára nagy kihívás a serdülőkor. Pubertáskori (serdülőkori) változások
Serdülőkori (pubertás) testi változások nemek szerinti áttekintő, táblázatos összefoglalása. Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése
A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel. Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése » Kamaszkori szexualitás fejlődési szakaszai
A gyerekek és a serdülők életük egyik legizgalmasabb szakaszát élik meg, tele erős érzelmekkel, kíváncsisággal. A szexualitás egyre inkább tudatosul, de még nem jött el a párkapcsolat ideje. A szerelem és más meghitt érzelmek ideje van itt, és a komoly csalódásoké. Csupán a szeretkezéssel kapcsolatos tudnivalók átadása talán káros is lehet. A szexualitás pozitív élmény az emberi életben. A serdülő fiataloknak meg kell tanulniuk kezelni érzelmeiket. Megértve és figyelembe véve a különböző szakaszokat, a fiatalok saját ritmusuknak megfelelően fejlődhetnek, és elkerülhetik a számukra túl korai és kockázatos tapasztalatokat. A szexuális fejlődés kilenc szakasza három szinten közelíti meg a folyamatot: az értelem, az érzelem és a biológia vonatkozásában. Kamaszkori szexualitás útjai
Visszakanyarodva az azonos neműek iránti érdeklődés pubertáskorban megfigyelhető jelenségéhez, a serdülő amint elhagyja ezt a fázist, egyre erőteljesebben tart a heteroszexualitás felé. Eleinte csak általában a másik nem tagjai iránt érdeklődik, majd ráébred, hogy valaki különösen vonzza őt, gyakran csak a külső tulajdonságai miatt. Amikor azonban tényleg szerelmes lesz, már nemcsak a személy testi megjelenése, hanem egész lénye, viselkedése, egyedülállósága is megragadja. Lelki változások a kamaszkorban
A kamaszok hajlamosak arra, hogy mindenkit meg nem értéssel, kritizálással, beleszólással vádoljanak. Gyakran begubóznak saját érzéseikbe, és közömbössé válhatnak másokkal szemben. A szülők gyakran értetlenül, esetleg haragosan állnak a megátalkodott kamasz magatartása előtt. A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára
A legelső megrázkódtatás, amely éri gyermekeinket az, amikor észreveszik, hogy kicsi, csinos gyermeki testük gömbölyödni, verejtékezni kezd, és mindenhol zavaró kiütések jelennek meg. Úgy érzik, nem urai többé testüknek, ez félelemmel tölti el őket, és befelé fordítja a kamaszokat. Órákat töltenek a fürdőszobában, ahol zárt ajtó mögött nézegetik magukat, vizsgálják a foltokat a bőrükön, akaratuk ellenére növő szőrszálaikat számolják, vagy csak a levegőbe bámulnak. A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára » Akne, mitesszer, serdülőkori pattanás
Akne vagy mitesszer, - közönséges nevén pattanás - akkor jön létre, ha a bőrben található faggyúmirigyek kivezető nyílása valamiért eltömődik, és sajnos rendszerint be is gyullad. A pattanásos bőr általában serdülőkorban több tényező - hormonális változások, veleszületett hajlam és környezeti hatások - együttes hatására alakul ki. Akne kislexikon
Az akne, mitesszer és a pattanás a tinédzserek leggyakoribb bőrpanasza. Amúgy is problémás életükben néha központi szerepet kap a pattanás. Az Akne kislexikon-ban a témakör legfontosabb információit foglaltuk össze. Janikovszky Éva: A tükör előtt (Egy kamasz monológja)
„Pocsék vagyok, fantasztikusan pocsék. Hiába bámulom magam a tükörben, ez napról napra csak rosszabb lesz. A legfantasztikusabb az, hogy észre sem vettem, mikor lettem ilyen pocsék. Mert tavaly még egész normális srác voltam, az tuti, arra még emlékszem. Nem is néztem én akkor sose tükörbe, csak ha véletlenül nekimentem.” A Lelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió tréning kínálataLelki Titkaink hírlevelekIgazmondó álmaink » Ego building tréning » Önértékesítő tréningek » Megváltozott párkapcsolat » Százhalombatta, 2014. október. 16. Csehák Hajnalka LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió csehak.hajnal@lelkititkaink.hu Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is. |