Gyakran Ismételt Kérdések E-mail |
Az Asperger szindrómás kamaszBetegség-e az Asperger szindróma?Gréta Thunerg 16 éves kamasz lány, svéd környezetvédelmi aktivista, aki beszédet mondott 2019-ben az ENSZ-klímacsúcson, s aki Asperger szindrómás. Beszéde nagyon sok embert ösztönzött arra, hogy kifejezze a véleményét, elsősorban a fiatal lány mentális állapotát illetően. Lássuk hát, mit jelent, ha egy kamasz Asperger szindrómával él. Betegség-e az Asperger szindróma?Az elnevezés - mondhatni kaotikus. Hans Asperger osztrák gyermekorvos, egyetemi tanár, az osztrák gyógypedagógiai társaság elnöke 1944-ben írta le a róla elnevezett tünetcsoport jellemzőit. 37 év után róla nevezték el a tünetegyüttest. Az Asperger szindróma érdekessége, hogy a Mentális rendellenességek diagnosztikai és statisztikai kézikönyve a DSM-IV Asperger szindrómaként, a DSM-V pedig Autizmus spektrum zavarként nevezi, amit súlyosság szerint osztályoz. Ugyanakkor a WHO által használt BNO-10-ben (Betegségek Nemzetközi Osztályozása) továbbra is Asperger szindrómaként szerepel. Tehát több kifejezéssel illeti a szakma ugyanazt a tünetegyüttest. Vannak olyan felvetések is, hogy vajon amit enyhe Asperger szindrómának diagnosztizálnak, valóban betegség-e? A Wikipedia a Tények könyve alapján így foglal állást: A pszichológiában néha nehéz megkülönböztetni az (átlagtól való) eltérés, a furcsaság, az elváltozás, a viselkedészavar, illetve a pszichés betegség fogalmát. Egy széles körben elfogadott definíció szerint az egyén csak akkor tekinthető pszichés értelemben betegnek, ha a megvalósított viselkedést egyszerre jellemzi az alábbi négy jellemző:
Milyen az Asperger szindrómás kamasz?Nézzük hát, hogy a fent felsorolt kritériumok hogyan jelennel meg egy Asperger szindrómás kamasznál. Deviancia:Tapasztalataim szerint Az Asperger szindrómás (AS) kamaszok szokatlan viselkedésére jellemző, hogy rendkívül szókimondók, és igen nagy az igazságérzetük. A mai társadalmi normák kötelezővé teszik a kamaszok számára, hogy tisztelettel fogadják a szülők, a pedagógusok irányítását, otthon és az iskolában is. Tekintélyelvű társadalomban élünk, és az AS-s kamaszok nagyon szabálykövetők. Akkor kerülnek összeütközésbe a felnőttekkel, amikor a felnőttek nem tartják be a saját maguk által hozott szabályokat. Példa: AS-s kamasz fiú felszólal az iskolában: igazságtalannak tartja, hogy a dolgozat írásra egy hét haladékot kapnak azok a társai, akik azért mulasztottak, mert egy hetes táborban voltak, ahol az iskolájukat képviselték, ám azok a társai, akik betegek voltak, nem kapnak egyetlen nap haladékot sem. A pedagógus idegesen lehurrogja a kamaszt, aki nem érti a megkülönböztetés okát és indulatba jön. A kamasznak eszébe sem jut, hogy valaki színlelheti a betegséget, mert ő maga nem tesz ilyent, hogy „csak úgy lógjon” az iskolából. A fiú a „szemtelensége” miatt figyelmeztetőt kap, ami nem oldja meg a problémát. Amikor elmagyaráztam neki, hogy vannak gyerekek, akik hazudnak a betegségüket illetően, számon kérte, hogy a szülő vagy az orvos miért engedi ezt. Sine morbo (tünet nélkül élő) társaik megtanulták, hogy jobb meggyőződésük ellenére mikor kell hallgatni, az AS-s kamasznak ezt külön meg kell tanítani. Mivel bizonytalanul igazodnak a körülöttük lévő világhoz, valamint többnyire nem érdekli őket a felszínes csevegés, társaságban feltűnően hallgatagok. Az AS-s kamaszban a felnőttek iránti tekintély tisztelet sokkal erősebben jelen van, mint hasonló korú társaiban. Ők azok, akik nem dohányoznak, nem isznak, nem drogoznak, akik vállalják a felelősséget, ha szabályt szegnek, kevéssé lázadnak, s ebben is sokban különböznek a kortársaiktól. Életkorukhoz képest szokatlanul nagy a felelősségérzetük, elsősorban azokban a témákban, amire a fókuszuk irányul. Distressz:Az AS-s kamasz sem a boldogságot, sem a boldogtalanságot, sem a kellemest, sem a kellemetlent nem éli át olyan intenzíven, mint a társai. Értelemvezérelt személyek, akiknek a stressz tűrése más határokon belül mozog. A megtanult szabályoktól eltérő helyzetek okoznak nagy stresszt, mert ezekben a helyzetekben elveszettnek érzik magukat. Van egy állandó alap szorongásuk, és bizonytalanság érzetük. Tudják, hogy mások, mint a társaik, de nem tudják, hogy a normák közül mit kell elfogadniuk és miben lehet bátran különbözniük. Számukra gyakran érthetetlen, hogy valaki a szerelmi bánatát milyen intenzíven éli meg, és keresik önmagukban a hibát, amikor nem képesek nagy érzelmi viharok kezelésére. Idegrendszerük és a distressz tűrő képességük alkalmassá teszi őket arra, hogy vészhelyzetben logikusan gondolkodjanak, és megoldásokat keressenek. Diszfunkcionalitás:Tudjuk, hogy az ember társas lény, és ebből adódik, hogy aki nem ismeri az Asperger szindróma tüneteit, annak a számára furcsa az AS kamasz viselkedése, vágya az egyedüllétre. Tudjuk, hogy a kamasz korban a csoporthoz tartozás óriási igénye a fiataloknak. Úgy kapcsolódnak ki, hogy bandáznak, hasonlóan öltözködnek, extrém külsejükkel lázadnak, válogatás nélkül kritizálnak. Az AS-s fiatal inkább visszavonul, ő egyedül, a kedvenc témájával foglalkozva tudja kipihenni magát. A zaj, a tömeg, a változások megviselik, szeretnek egyedül lenni, és azzal foglalkozni, amire egyébként is „rá vannak kattanva”. Diszfunkcionális működésről akkor beszélünk kamasz korban, ha a tanulásban, az iskolába járásban zavar áll be. Ez előfordulhat kamasz korban bárkivel, nem köthető kizárólag betegséghez. AS-s fiatalnál úgy áll vissza a diszfunkcionális viselkedés a normalitásba, ha ész-érvekkel megmutatjuk a következményeket. Fontos, hogy a fiatal egy számára hiteles személyiségtől hallja az érvelést, mert így tudja könnyen elfogadni a helyes viselkedési normákat. Gyakran éri az a vád az AS-t, hogy antiszociális. Ez a megnevezés azonban helytelen, inkább az aszociális a helyes megnevezés. Az antiszociális azt jelenti, hogy valaki intoleráns, ingerlékeny, esetleg agresszív, képtelen a szociális normákat betartani, bántalmaz, csal, becsap, meglop másokat, s közben nincs lelkiismeret furdalása, mondhatni, hogy utálja az embereket. Az aszociális személy zárkózott, magányos, világtól elfordult, meg nem értett, a társas kapcsolatok nem fontosak a számára, de jóindulatú a többi emberrel kapcsolatban. Veszélyeztetés:Az AS-s kamaszra nem jellemző az erőszak, inkább az a jellemző, hogy nem tudják megvédeni magukat. Sokkal inkább a sérelmükre elkövetett atrocitások gyakoriak. Az AS-sokat zaklatók hamar megtanulják, hogy „büntetlenül” bánthatják őket, mert ők nem ütnek vissza. Gyakran válnak áldozattá. Azonban jó tudni, hogy akit felkészítenek arra, hogy mikor „üssön vissza”, az vissza fog ütni, még pedig figyelmeztetés nélkül. Az AS-s kamasz inkább egyaránt távolságot tart a „veszélyes és a nem veszélyes” társaitól is, mert túl nagy és túl érdektelen azon törni a fejét, hogy kiszámítsa a társak viselkedését. Mindezektől függetlenül szenved a bántalmazó viselkedéstől, legyen az fizikai vagy szóbeli bántalmazás. Ha kiborul, elszabadulhatnak az indulatai, de inkább az önbántás a jellemző, mint az, hogy másra támadna. Érzékeny a megaláztatásra, és gyakran érzi hibásnak magát. Az AS-s kamaszt gyakran bélyegzik koravénnek, mivel a gondolkodása lényegesen komolyabb az életkoránál. Jellemző, hogy a pedagógusok többsége megijed, ha AS kamasz kerül az osztályába. Személyes ismerősöm gyermekét, aki végig kitűnő tanuló volt, és magas pontszámot ért el a felvételi vizsgán is, nem fogadták a választott gimnáziumban, mert tisztességesen megmondták a szülők, hogy enyhe Asperger szindrómás. Pedig nagyon fontos a befogadó közeg. Tudni kell, hogy az AS-s kamasz furcsa és más, mint a többiek, de rendkívül okos, magas az intelligencia szintje. Van olyan terület, amiben kiemelkedő, a szociális-emocionális kapcsolatai gyérebbek, ő maga zárkózottabb a társainál. Szeretettel, egyértelmű, őszinte kommunikációval, elfogadással külön figyelemmel integrálható a közösségbe. Nagyon fontos, hogy jóindulatúan, az előítéleteket félre téve éljünk együtt az Aspergeres kamasszal. Az előrejelzések szerint az évszázad siker-emberei közülük kerülnek ki, hiszen megvan a képességük az átfogó, rendszerben történő gondolkodásra, a nagy felfedezésekre, a kitartó munkára. S valljuk be: mindannyian abban tudunk nagyot alkotni, ami érdekel minket. Jöjj el, bátran! Tiszta szívvel és sok szeretettel segítek.Problémám van, segíts!
Lelki Titkaink hírlevelekIgazmondó álmaink » Ego building tréning » Önértékesítő tréningek » Megváltozott párkapcsolat » Budapest, 2019. október 11. Csehák Hajnalka pszichológus info@lelkititkaink.hu Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is. |