Gyakran Ismételt Kérdések E-mail | ||||||||||||
A kamasz egyéniségeKamaszkori problémákTudjuk, hogy a személyiség egyes jegyei velünk születnek, más személyiségjegyek pedig a tanult minták alapján alakulnak ki a gyermekeinkben. Minden szülőt foglalkoztat a gondolat, hogy vajon milyen lesz a gyermekem? Valamilyen szempontból minden gyermek különbözik az összes többitől. Érdemes tehát megtanítani a gyermekeinknek ezt a tényt: „Belőled csak egy van”. Ugyanakkor tudjuk, hogy vannak olyan személyiségvonások is, amelyek minden emberben megvannak, legfeljebb a mérték különbözik. Ilyen általánosan jelenlévő tulajdonság a kamaszkorban a dac és a kritikusság. Kamaszkorban a gyerekeink keresik önmagukat, és gyakran nem értenek sem minket, sem egymást, sem önmagukat. igen gyakran találkozunk a meg nem értettség érzésével a kamasz gyermeknél, de jelen van a vetélkedés, az Én-keresés, a nagy elkeseredés, a gyakori melankólia, a hangulati-érzelmi irányítottság. Aki tudatosan dolgozik önmagán, akinek megfelelő önismerete van, abban a kamaszban megnő a rugalmasság. Milyen is a rugalmas kamasz? Vannak érzelmei és véleménye, és ezeket nem értékeli át újra és újra, egy-egy apró látszat alapján. Például, ha a barátja egy másik fiúval vagy lánnyal beszélget, nem lesz féltékeny, és nem gondolja azt, hogy elárulták, vagy azt, hogy róla pletykálnak. Akinek rugalmas a személyisége, az megbízik másokban. Van benne bátorság ahhoz, hogy szembeszálljon a saját félelmeivel, kudarcaival, gyengeségeivel, tévedéseivel. A rugalmas kamasz tud alkalmazkodni és tud kompromisszumokat kötni. Tud lemondani a barátja, a testvére, a szülei kedvéért, ám ezt nem viszi túlzásba, tehát nem válik önfeladóvá. A kamasz felelősségvállalásaMelyik szülővel nem fordult még elő, hogy futólépésben vitte a gyermeke után az iskolába az otthon maradt felszerelést? Pedig mindannyian tudjuk, hogy a gyermek felelőssége, hogy az iskolai eszközeit bepakolja. Jót akarunk, mégis azt tanítjuk meg a gyermekünknek, hogy nem kell felelősséget vállalnia, mert a problémák megoldódnak akkor is, ha ő nem oldja meg azokat. Pedig néha hagynunk kell, hogy a kamasz gyermek maga tapasztalja meg a saját figyelmetlensége, nemtörődömsége következményeit. Csak így lehet elérni, hogy elismerje a hiányosságait, és inspirálni arra, hogy ezeket a hiányosságokat megszüntesse. A szülők akkor segítenek a gyermeküknek a felelősségvállalásban, ha nem oldanak meg mindent helyettük. Tudjuk, hogy nekünk felnőtteknek sokkal gyorsabb megtalálni a helyes megoldást, mégis türelmesen ki kell várnunk, amíg a gyermek megoldja a helyzetet, akkor is, ha ez időigényesebb és bonyolultabb is. Hagyni kell, hogy a gyermek kellemetlenül érezze magát, ha valamiről megfeledkezett. Ha lediktáljuk az elfelejtett házi feladatot, mert már késő este van, és a gyereknek majd leragad a szeme, akkor azt tanítjuk meg a gyerekünknek, hogy a házi feladat a szülőnek fontos. Pedig a gyermekünk nem nekünk tanul. A szülők számára nyomasztó érzés, amikor nem segítenek a gyereküknek. Ugyanakkor felszabadító örömöt jelent, ha a gyermek végül önállóan megoldja a helyzetet. Ha a gyermekünk nem akar felelősséget vállalni, akkor ilyeneket mond: „A tanár utál, azért kaptam…”, azaz, nem vállalom a felelősséget, hanem másra hárítom. A legtöbb gyermek úgy gondolja, hogy mindenért a szülei és a tanárai a felelősek. Pedig igaz barátságokat is csak akkor tud kötni a gyermek, ha képes a felelősség vállalására. A kamasz barátságA kamaszkorban kötődő barátságok gyakran egész életre szólnak. Vannak szabályaik, amit a kamaszok betartanak. A kamasz barátságok őszinték. a gyerekek mindent elmondanak egymásnak, és ha a másik megőrzi a féltett titkot, akkor igazi hű barátokká válnak. Ha két kamasz szövetségre lép egymással, akkor támogatják is egymást, esetleg közös célokat tűznek ki, és ha baj van, kiállnak egymás mellett. Még akkor is így tesznek, ha nem értenek egyet a barátjukkal, a külvilág ellen mindenképpen véd- és dacszövetséget kötnek. Az egymás iránti feltétlen hűség a barátság alapja. Kamaszkorban (még) tabu egymás barátnője, viszont természetes módon megosztják egymással a barátok az ételüket, italukat, jó és rossz érzéseiket, a titkaikat. Kamasz önbizalom növelő táborHa szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz önbizalom növelő táborba. Mi történik a Kamasz önbizalom növelő táborban?A kamaszok egy része nyíltan, más részük rejtetten önbizalom hiányos. Nyíltan, mindenki számára első pillantásra is észrevehetően önbizalom hiányos az a kamasz, aki a szűk családi körön kívül elpirul, ha megszólítják, kicsit akadozva válaszol, keresi a szavakat, vagy szívesebben hallgat a társaságban. Rejtetten önbizalom hiányos az a kamasz, aki nyitottan beszélget, alkalmazkodó, szeretne megfelelni a környezete elvárásainak, de gyakran él meg indokolatlan elbizonytalanodást, szégyen érzetet, és/vagy bűntudatot. Aki ismeri a saját képességeit, de mindig elégedetlen önmagával, és nem tudja elfogadni, hogy néha bizony hibázik, mint mindenki más. (Ezt jól tudják növelni a pedagógus olyan mondatai: Tőled többet vártam…) Milyen változások várhatók?A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben e szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy. A táborban a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés. Tréningterv - Kamasz önbizalom növelő táborA Kamasz önismereti tábor felöleli a Kamasz önismereti és önbizalom növelő tréning teljes anyagát 5 egymást követő napon. Játékos formában növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.
Rendezvénynaptár: Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük. Kamasz önbizalom növelő tábor
Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást. További információ
Kamasz és kamaszkor cikkgyűjteményÉp ésszel, ép lélekkel: a kamaszkori válságokról
A legtöbb szülő szorongással vegyes kíváncsiságot érez, amikor rádöbben, hogy gyermeke életébe is beköszöntött a klasszikusan nehéz időszak: a kamaszkor. Mire egy gyermek serdülővé válik, a szülei már szereztek némi tapasztalatot a környezetükben élő, kamasz gyermeket nevelő családok konfliktusaiból. A látottak alapján rendszerint nem repesnek az örömtől, amikor a gyermekük kamaszodni kezd. Sok gyermek gond és különösebb bajok nélkül felnőtté érik, némelyik családban viszont meglehetősen nagy viharokat kavarnak a kamaszévek. Mindannyiunk számára nagy kihívás a serdülőkor. Pubertáskori (serdülőkori) változások
Serdülőkori (pubertás) testi változások nemek szerinti áttekintő, táblázatos összefoglalása. Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése
A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel. Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése » Kamaszkori szexualitás fejlődési szakaszai
A gyerekek és a serdülők életük egyik legizgalmasabb szakaszát élik meg, tele erős érzelmekkel, kíváncsisággal. A szexualitás egyre inkább tudatosul, de még nem jött el a párkapcsolat ideje. A szerelem és más meghitt érzelmek ideje van itt, és a komoly csalódásoké. Csupán a szeretkezéssel kapcsolatos tudnivalók átadása talán káros is lehet. A szexualitás pozitív élmény az emberi életben. A serdülő fiataloknak meg kell tanulniuk kezelni érzelmeiket. Megértve és figyelembe véve a különböző szakaszokat, a fiatalok saját ritmusuknak megfelelően fejlődhetnek, és elkerülhetik a számukra túl korai és kockázatos tapasztalatokat. A szexuális fejlődés kilenc szakasza három szinten közelíti meg a folyamatot: az értelem, az érzelem és a biológia vonatkozásában. Kamaszkori szexualitás útjai
Visszakanyarodva az azonos neműek iránti érdeklődés pubertáskorban megfigyelhető jelenségéhez, a serdülő amint elhagyja ezt a fázist, egyre erőteljesebben tart a heteroszexualitás felé. Eleinte csak általában a másik nem tagjai iránt érdeklődik, majd ráébred, hogy valaki különösen vonzza őt, gyakran csak a külső tulajdonságai miatt. Amikor azonban tényleg szerelmes lesz, már nemcsak a személy testi megjelenése, hanem egész lénye, viselkedése, egyedülállósága is megragadja. Lelki változások a kamaszkorban
A kamaszok hajlamosak arra, hogy mindenkit meg nem értéssel, kritizálással, beleszólással vádoljanak. Gyakran begubóznak saját érzéseikbe, és közömbössé válhatnak másokkal szemben. A szülők gyakran értetlenül, esetleg haragosan állnak a megátalkodott kamasz magatartása előtt. A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára
A legelső megrázkódtatás, amely éri gyermekeinket az, amikor észreveszik, hogy kicsi, csinos gyermeki testük gömbölyödni, verejtékezni kezd, és mindenhol zavaró kiütések jelennek meg. Úgy érzik, nem urai többé testüknek, ez félelemmel tölti el őket, és befelé fordítja a kamaszokat. Órákat töltenek a fürdőszobában, ahol zárt ajtó mögött nézegetik magukat, vizsgálják a foltokat a bőrükön, akaratuk ellenére növő szőrszálaikat számolják, vagy csak a levegőbe bámulnak. A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára » A kamasz egyénisége | Kamaszkori problémák
A kamasz egyénisége | Kamaszkori problémák: Tudjuk, hogy a személyiség egyes jegyei velünk születnek, más személyiségjegyek pedig a tanult minták alapján alakulnak ki a gyermekeinkben. Minden szülőt foglalkoztat a gondolat, hogy vajon milyen lesz a gyermekem? Érzelmek a kamaszkorban | Kamaszkori problémák
Érzelmek a kamaszkorban | Kamaszkori problémák: Az érzelmi intelligencia tanulható. Ahhoz, hogy a kapcsolatokban jól működjenek a gyerekek, és ahhoz, hogy szeretni tudjanak másokat és mások is szeressék őket, a magasabb érzelmi intelligencia nagy segítség. Az érzelmi intelligencia növelésének sokféle eszköze lehet. A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák
A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák: Az, hogy egy gyermek milyenné válik, milyenné alakul, két alapvető tényezőtől függ. Az egyik, hogy milyen genetikai kódokat hoz magával, a másik, hogy milyenné neveli a környezete. Egy gyermek jellemének alakulása csak addig kizárólag a szülői ház döntése, ameddig a gyermekre nem hatnak más felnőttek és gyermekek. Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák
Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák: A kreativitásunk beindítása a jobb agyfélteke erőteljesebb munkába állítását és használatát jelenti. A kreativitás tanulható, fejleszthető. A kreativitás ugyanis azt is jelenti, hogy amikor egy problémával találkozunk, nem rutinszerűen oldjuk meg, az előző ismereteinkre támaszkodva, hanem új utakat keresve oldjuk meg a helyzetet. Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák
Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák: A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel. Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák » Akne, mitesszer, serdülőkori pattanás
Akne vagy mitesszer, - közönséges nevén pattanás - akkor jön létre, ha a bőrben található faggyúmirigyek kivezető nyílása valamiért eltömődik, és sajnos rendszerint be is gyullad. A pattanásos bőr általában serdülőkorban több tényező - hormonális változások, veleszületett hajlam és környezeti hatások - együttes hatására alakul ki. Akne kislexikon
Az akne, mitesszer és a pattanás a tinédzserek leggyakoribb bőrpanasza. Amúgy is problémás életükben néha központi szerepet kap a pattanás. Az Akne kislexikon-ban a témakör legfontosabb információit foglaltuk össze. Janikovszky Éva: A tükör előtt (Egy kamasz monológja)
„Pocsék vagyok, fantasztikusan pocsék. Hiába bámulom magam a tükörben, ez napról napra csak rosszabb lesz. A legfantasztikusabb az, hogy észre sem vettem, mikor lettem ilyen pocsék. Mert tavaly még egész normális srác voltam, az tuti, arra még emlékszem. Nem is néztem én akkor sose tükörbe, csak ha véletlenül nekimentem.” Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is. |
||||||||||||