Gyakran Ismételt Kérdések E-mail | ||||||||||||
A kamasz és a fontos másokKamaszkori problémákAz, hogy egy gyermek milyenné válik, milyenné alakul, két alapvető tényezőtől függ. Az egyik, hogy milyen genetikai kódokat hoz magával, a másik, hogy milyenné neveli a környezete. Egy gyermek jellemének alakulása csak addig kizárólag a szülői ház döntése, ameddig a gyermekre nem hatnak más felnőttek és gyermekek. Attól kezdve, hogy a gyermek bölcsődébe, óvodába, nagyszülői felügyelet vagy bébiszitter hatása alá kerül, a szülői ház hatása csökken. Már csak ezért sem jogos, amikor teljes mértékben a szülőket hibáztatják a gyermek viselkedéséért. Az ember társas lény, ezért is olyan fontos a számára a másik ember. Persze a család marad a számára a legfontosabb emberi közösség, de kamasz korban ez is – mint szinte minden – átmenetileg megváltozik. A kamaszok számára egyre fontosabbá válnak a baráti közösségek, meghatározzák a kamasz öltözködését, gondolkodását, érzésvilágát. Fontosabbá válnak a barátságok, a szerelmek, mint a szülői hatás. Ebben az életkorban különösen fontos, hogy a gyermeknek legyen önismerete és önbizalma , hiszen minél nagyobb az önismerete és az önbizalma, annál stabilabban áll a világban. Ki vagyok? Mi vagyok?A gyermek két, két és fél éves korában kezdi önmagát és a tevékenységét leválasztani a környezetéről, Ekkor különbözteti meg az Ént és a nem Ént, azaz a Másokat. Ebben a korban alakul ki az Én-tudata. Ez az Én-tudat aztán az évek során alakul, bővül, újabb és újabb oldaláról ismeri meg magát a gyermek. Segítünk Neked Szeretnéd megosztani valakivel gondjaidat? Tanácsot is szeretnél kapni? Szakértőnk készséggel válaszol, ha aktuális családi problémáiddal, kapcsolataiddal, lelki gondjaiddal keresed fel őt. Kamasz korban a legfontosabb kérdés: Ki vagyok én, gyerek vagyok vagy felnőtt? Természetes törekvése a serdülőnek, hogy népszerűségre tegyen szert, és retteg a kiközösítéstől. Gyakran nem ért egyet a kortársak viselkedésével, de enged a nyomásnak, mert a csoporthoz akar tartozni. Azonos akar lenni a többiekkel, és persze egyben el is akar különülni másoktól. Míg a kisebb gyermekek a szüleikkel akarnak azonosulni, a kamaszok a kortársakkal, és más felnőttekkel. Mert ebben az életkorban már a szülői házon kívül keresik az azonosulás lehetőségét, és mások véleménye felértékelődik a számukra. A ki vagyok én? kérdésre az Én-képünk ad választ. Az Én-kép két alkotóelemből áll: a szubjektív önbecsülésből és az objektív önbecsülésből. A szubjektív önbecsülés: amikor a saját belső „szemüvegünkön” keresztül látjuk és értékeljük a saját cselekedeteinket. Az objektív önbecsülés: ahogyan mások megítélik a tetteinket. A kétféle önbecsülés egybeeshet, de lényegesen különbözhet is. A család nagymértékben segíti a szubjektív önbecsülés erősödését, hiszen a legtöbb esetben a lényeges kérdésekben kamaszként is jobban bízunk a szerető családtagjainkban, mint az idegenekben. Helyem a világbanVan helyünk a családban, az osztályban, a munkahelyen. Fizikailag és pszichésen is. A családtagoknak általában van megszokott helyük az étkezőasztalnál, a nappaliban. A gyerekeknek van helyük az iskolapadban. A munkahelyen ott a munkaasztalunk. Mindenkinek van olyan helye is a világban, amely helyet a viselkedése alapján vív ki magának. Az osztályban elfoglalt hely függ a tanulmányi eredménytől, a kudarcok és sikerek számától ás súlyától, függ attól, hogy kivel hasonlítanak össze, mit várnak el a szülők, mennyi dicséretet vagy büntetést kap egy gyermek. Helyem a családbanNem elhanyagolható az a tény sem, hogy az adott kamasz hányadik helyet foglalja el a testvér sorban. Ettől is függ a helyünk a családban. A legidősebb gyermek egy ideig egyedül részesül a szülői szeretetben, figyelemben. Ő a család középpontja, és megszokja, hogy minden kényeztetést, figyelmet ő kap meg. Amikor aztán megszületik a testvére, trónfosztottá válik, hiszen attól a perctől osztoznia kell a szülői szeretetben, figyelemben, időben. Ha a szülők jól kezelik a szituációt, akkor a legidősebb gyermek gondoskodó, elfogadó, segítőkész lesz. Nő a küzdőképessége, a problémamegoldó képessége. A másodszülött gyermek mindig versenyzővé válik, küzd a figyelemért a szeretetért, az elsőségért a hatalomért. Gyakran harcosak és hajlíthatatlanok, céljuk, hogy túlszárnyalják az elsőszülöttet. Túl magasra teszik a mércét, és gyakran lekicsinylik a saját sikereiket, hiszen mi az a nagyobb testvér teljesítményéhez képest? Örök konfliktusuk, hogy nem lehetnek olyan nagyok, okosak és ügyesek, mint az idősebb testvér. A legkisebb gyermek életében is jelen van a versenyfutás, de kevesebbet csatáznak, hiszen látják, hogy a két nagyobb testvér hogyan küzd egymással, s amíg ők egymással harcolnak, a kicsi pihen és erőt gyűjt. Néha beveszik szövetségesnek, segítőnek. A legkisebb mindig megmarad kicsinek. Dédelgetik, féltik óvják, túlóvják. Gyakran ők viszik a legtöbbre, szerencsével furfanggal, vagy kemény munkával. Sok szempontból könnyebb az életük, a nagyobbak már kitaposták a számára az utat. Ha a szülői szeretet túlóvó, akkor hosszú ideig kicsinek, esetlennek, bátortalannak, határozatlannak fogják érezni magukat. S persze nem mindegy a testvérek neme sem, szerepet játszik a korkülönbség is, és biztosan állítom, hogy a gyermekeket sosem lehet egyformán nevelni, és nem lehet, hogy mindenből egyformán részesüljenek. A gyerekek könnyen igazságtalannak ítélnek meg olyan helyzeteket, amelyek megoldhatatlanok, bármennyire jót akarnak is a szülők. Kamasz önbizalom növelő táborHa szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz önbizalom növelő táborba. Mi történik a Kamasz önbizalom növelő táborban?A kamaszok egy része nyíltan, más részük rejtetten önbizalom hiányos. Nyíltan, mindenki számára első pillantásra is észrevehetően önbizalom hiányos az a kamasz, aki a szűk családi körön kívül elpirul, ha megszólítják, kicsit akadozva válaszol, keresi a szavakat, vagy szívesebben hallgat a társaságban. Rejtetten önbizalom hiányos az a kamasz, aki nyitottan beszélget, alkalmazkodó, szeretne megfelelni a környezete elvárásainak, de gyakran él meg indokolatlan elbizonytalanodást, szégyen érzetet, és/vagy bűntudatot. Aki ismeri a saját képességeit, de mindig elégedetlen önmagával, és nem tudja elfogadni, hogy néha bizony hibázik, mint mindenki más. (Ezt jól tudják növelni a pedagógus olyan mondatai: Tőled többet vártam…) Milyen változások várhatók?A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben e szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy. A táborban a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés. Tréningterv - Kamasz önbizalom növelő táborA Kamasz önismereti tábor felöleli a Kamasz önismereti és önbizalom növelő tréning teljes anyagát 5 egymást követő napon. Játékos formában növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.
Rendezvénynaptár: Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük. Kamasz önbizalom növelő tábor
Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást. További információ
Kamasz és kamaszkor cikkgyűjteményÉp ésszel, ép lélekkel: a kamaszkori válságokról
A legtöbb szülő szorongással vegyes kíváncsiságot érez, amikor rádöbben, hogy gyermeke életébe is beköszöntött a klasszikusan nehéz időszak: a kamaszkor. Mire egy gyermek serdülővé válik, a szülei már szereztek némi tapasztalatot a környezetükben élő, kamasz gyermeket nevelő családok konfliktusaiból. A látottak alapján rendszerint nem repesnek az örömtől, amikor a gyermekük kamaszodni kezd. Sok gyermek gond és különösebb bajok nélkül felnőtté érik, némelyik családban viszont meglehetősen nagy viharokat kavarnak a kamaszévek. Mindannyiunk számára nagy kihívás a serdülőkor. Pubertáskori (serdülőkori) változások
Serdülőkori (pubertás) testi változások nemek szerinti áttekintő, táblázatos összefoglalása. Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése
A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel. Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése » Kamaszkori szexualitás fejlődési szakaszai
A gyerekek és a serdülők életük egyik legizgalmasabb szakaszát élik meg, tele erős érzelmekkel, kíváncsisággal. A szexualitás egyre inkább tudatosul, de még nem jött el a párkapcsolat ideje. A szerelem és más meghitt érzelmek ideje van itt, és a komoly csalódásoké. Csupán a szeretkezéssel kapcsolatos tudnivalók átadása talán káros is lehet. A szexualitás pozitív élmény az emberi életben. A serdülő fiataloknak meg kell tanulniuk kezelni érzelmeiket. Megértve és figyelembe véve a különböző szakaszokat, a fiatalok saját ritmusuknak megfelelően fejlődhetnek, és elkerülhetik a számukra túl korai és kockázatos tapasztalatokat. A szexuális fejlődés kilenc szakasza három szinten közelíti meg a folyamatot: az értelem, az érzelem és a biológia vonatkozásában. Kamaszkori szexualitás útjai
Visszakanyarodva az azonos neműek iránti érdeklődés pubertáskorban megfigyelhető jelenségéhez, a serdülő amint elhagyja ezt a fázist, egyre erőteljesebben tart a heteroszexualitás felé. Eleinte csak általában a másik nem tagjai iránt érdeklődik, majd ráébred, hogy valaki különösen vonzza őt, gyakran csak a külső tulajdonságai miatt. Amikor azonban tényleg szerelmes lesz, már nemcsak a személy testi megjelenése, hanem egész lénye, viselkedése, egyedülállósága is megragadja. Lelki változások a kamaszkorban
A kamaszok hajlamosak arra, hogy mindenkit meg nem értéssel, kritizálással, beleszólással vádoljanak. Gyakran begubóznak saját érzéseikbe, és közömbössé válhatnak másokkal szemben. A szülők gyakran értetlenül, esetleg haragosan állnak a megátalkodott kamasz magatartása előtt. A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára
A legelső megrázkódtatás, amely éri gyermekeinket az, amikor észreveszik, hogy kicsi, csinos gyermeki testük gömbölyödni, verejtékezni kezd, és mindenhol zavaró kiütések jelennek meg. Úgy érzik, nem urai többé testüknek, ez félelemmel tölti el őket, és befelé fordítja a kamaszokat. Órákat töltenek a fürdőszobában, ahol zárt ajtó mögött nézegetik magukat, vizsgálják a foltokat a bőrükön, akaratuk ellenére növő szőrszálaikat számolják, vagy csak a levegőbe bámulnak. A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára » A kamasz egyénisége | Kamaszkori problémák
A kamasz egyénisége | Kamaszkori problémák: Tudjuk, hogy a személyiség egyes jegyei velünk születnek, más személyiségjegyek pedig a tanult minták alapján alakulnak ki a gyermekeinkben. Minden szülőt foglalkoztat a gondolat, hogy vajon milyen lesz a gyermekem? Érzelmek a kamaszkorban | Kamaszkori problémák
Érzelmek a kamaszkorban | Kamaszkori problémák: Az érzelmi intelligencia tanulható. Ahhoz, hogy a kapcsolatokban jól működjenek a gyerekek, és ahhoz, hogy szeretni tudjanak másokat és mások is szeressék őket, a magasabb érzelmi intelligencia nagy segítség. Az érzelmi intelligencia növelésének sokféle eszköze lehet. A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák
A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák: Az, hogy egy gyermek milyenné válik, milyenné alakul, két alapvető tényezőtől függ. Az egyik, hogy milyen genetikai kódokat hoz magával, a másik, hogy milyenné neveli a környezete. Egy gyermek jellemének alakulása csak addig kizárólag a szülői ház döntése, ameddig a gyermekre nem hatnak más felnőttek és gyermekek. Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák
Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák: A kreativitásunk beindítása a jobb agyfélteke erőteljesebb munkába állítását és használatát jelenti. A kreativitás tanulható, fejleszthető. A kreativitás ugyanis azt is jelenti, hogy amikor egy problémával találkozunk, nem rutinszerűen oldjuk meg, az előző ismereteinkre támaszkodva, hanem új utakat keresve oldjuk meg a helyzetet. Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák
Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák: A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel. Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák » Akne, mitesszer, serdülőkori pattanás
Akne vagy mitesszer, - közönséges nevén pattanás - akkor jön létre, ha a bőrben található faggyúmirigyek kivezető nyílása valamiért eltömődik, és sajnos rendszerint be is gyullad. A pattanásos bőr általában serdülőkorban több tényező - hormonális változások, veleszületett hajlam és környezeti hatások - együttes hatására alakul ki. Akne kislexikon
Az akne, mitesszer és a pattanás a tinédzserek leggyakoribb bőrpanasza. Amúgy is problémás életükben néha központi szerepet kap a pattanás. Az Akne kislexikon-ban a témakör legfontosabb információit foglaltuk össze. Janikovszky Éva: A tükör előtt (Egy kamasz monológja)
„Pocsék vagyok, fantasztikusan pocsék. Hiába bámulom magam a tükörben, ez napról napra csak rosszabb lesz. A legfantasztikusabb az, hogy észre sem vettem, mikor lettem ilyen pocsék. Mert tavaly még egész normális srác voltam, az tuti, arra még emlékszem. Nem is néztem én akkor sose tükörbe, csak ha véletlenül nekimentem.” Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is. |
||||||||||||