Gyakran Ismételt Kérdések   E-mail
Keresés

Kreatív kamasz

Kamaszkori problémák

Kreatív kamaszKözismert tény, hogy a jobb és a bal agyféltekénk más-más működési területet irányít. A kreatív embert úgy is szoktuk nevezni, hogy jobb agyféltekés. Gyakran a tanulmányi eredmény is azon múlik, hogy jobb vagy bal agyféltekés-e a gyermekünk. Az iskolai oktatásról általánosságban elmondható, hogy a bal agyféltekés gyermekeket becsüli igazán és rájuk épít. A „fontos tantárgyak”, mint a matematika, fizika, kémia, és a többi, amelyek a logikus gondolkodásra, analízisre és a pontosságra alapoznak.

De mit tegyen az a gyermek, akinek a gondolkodása az esztétikára, az érzésekre, a kreativitásra összpontosul?

A jobb és a bal agyfélteke

A jobb és a bal agyféltekeAz, hogy melyik agyféltekénket használjuk elsősorban, múlik az életmódunkon, a környezetünkön, ahol felnevelkedünk, a megszokásainkon, esetleg a beidegződéseinken. Az emberi agy két féltekére oszlik, amelyet szövetállomány köt össze, s ez a „huzalozás” úgy működik, mint egy átkapcsoló állomás. Összeköti a két agyféltekét és biztosítja az átjárás lehetőségét. A két agyfélteke jó esetben egységes egészként működik, a két félteke együtt vesz részt a test folyamatainak a szabályozásában és a gondolkodásban.

Ugyanakkor tudjuk magunkról, hogy vannak területek, ahol kreatívak vagyunk. Sőt azt is tapasztaljuk, hogy a kreativitásunk függ az aktuális élethelyzetünktől, a hangulatunktól, és még sok minden mástól is. Sok tényezőtől függ, hogy egy adott pillanatban a jobb vagy a bal agyféltekénk irányít-e minket.

A legegyszerűbb, ha táblázatba foglaljuk a jobb és a bal agyfélteke főbb területeit.

Jobb agyfélteke Bal agyfélteke
VéletlenszerűLogika
IntuitívKövetkezetes
HolisztikusRacionalitás, tényszerűség
Összefoglaló gondolkodásmódAnalitikus
SzubjektívObjektív
Egészre koncentrálóRészletekre koncentrál, részleteket elemez
Mintázatok, formák felismeréseBeszélt és írott nyelv
Arcvonásokra való emlékezésSzámolási képességek
Művészetek értékeléseIdőpontok betartása
HumorInformációk feldolgozása
ZeneKritikus gondolkodás
TáncNyelvtudás, nyelvtanulás
Képzelőerő, képzelet orientáltságJelenre és múltra koncentrálás
Szimbólum felismerésÉrtékelés
Térbeli tájékozódásRendszeresség
Vizuális gondolkodásMinta felismerése
Vágyak, álmokElméleti tudás
Információt egészében értelmeziRealitás
MegérzésStratégiák alkalmazása, stratégiai gondolkodás
Filozofikus, vallásos gondolkodás Valóság orientáltság
Széles perspektívaBiztonságos meggyőződés
Jelenre és jövőre koncentrálásGyakorlatiasság
Összességében való megértésAlapos megértés, felfogás
Hit, hiedelmek 
Méltánylás 
Gyakorlati tudás 
Lehetőségek vizsgálása, ráismerés 
Ötletszerűség 
Rizikó vállalás 

A kreativitás

A kreativitásA kreativitásunk beindítása a jobb agyfélteke erőteljesebb munkába állítását és használatát jelenti. A kreativitás tanulható, fejleszthető. A kreativitás ugyanis azt is jelenti, hogy amikor egy problémával találkozunk, nem rutinszerűen oldjuk meg, az előző ismereteinkre támaszkodva, hanem új utakat keresve oldjuk meg a helyzetet.

Kreatívnak lenni = teremteni. A kreativitás megoldáskereső gondolkodásmód, éppen ezért fejleszthető.

Hogyan legyél sikeres és kreatív?

Hogyan legyél sikeres és kreatív?Ismered, azokat a gyerekeket az iskolában, akik olyan gondtalanok? Nem a tanárok között népszerű gyerekeket, hanem azokat akik mindent megtesznek ömmagukért. A személyiségüktől a ruháikig, ők sikeresek, és kreatívak. Tudod, hogy Te is lehetsz ilyen?

Légy önmagad. Dönts el Te: mit akarsz, és mi az ami nem tetszik. Ne így: „Hát… ez a trendi, így nekem is jó lesz.” vagy „a legjobb barátom szereti, ezért szeretem én is”. Ehelyett csináld azt, amit élvezel, és amiben hiszel. Szeretsz a családoddal lógni, annak ellenére, hogy „nem menő”? Kit érdekel? Ha szereted csinálni, csináld.

Viselj hozzád illő, akár egyedi ruházatot. Meglátod, hogy milyen jót tesz az önbecsülésednek. Gondolj bele, hogy szeretnéd, hogy ábrázoljanak, és találd meg a hozzá való ruházatot. Kísérletez, amíg meg nem találod a saját stílusodat! A legrosszabb dolog, amit tehetsz, ha úgy öltözöl, ahogy nem tetszik. De próbálj meg nem túl különcnek lenni. Ellenőrizd, hogy a színek harmonizáljanak, és ne viselj össze nem illő darabokat!

Barátkozz! Beszélgess, nevess, tréfálkozz, és tölts el minőségi időt a barátaiddal, ismerőseiddel. Próbálj jól ismert és kedvelt lenni; Csak arra emlékezz, ne hagyd, hogy mások véleménye rólad fontosabbá váljon, mint a saját véleményed magadról!

Táplálkozz egészségesen és mozogj sokat! Ha sportolsz, akkor sokkal magabiztosabb, boldogabb, egészségesebb leszel, képes leszel többet enni, és kevésbé leszel stresszes. Ne ellenőrizd a testsúlyod mindennap. Ez depresszióssá tesz. A tinédzsereknél a testsúly ingadozása (ez különösen igaz a lányokra) természetes. Fejlődésben vagy, ezért ne légy ideges, ha hízol. Ha egészségesen táplálkozol, és rendszeresen mozogsz, aggódnod a tested miatt nem szükséges.

Válasz egyedi, kifejező frizurát! Ha nem tudsz dönteni, hogy milyet akarsz, nézz körül. Van egy millió különböző lehetőséged. Csinálj valami egyedit, ez növeli az önbizalmadat, és bizonyítja a kreatívitásodat.

Próbálj ki új ételeket! Tanuld meg értékelni a külföldi (egzotikus) ételeket. Sok tizenéves megragad a gyorséttermek kinálatánál. Próbálj, más lenni ebben is!

Légy vidám. Ha rossz napod van, készíts egy listát, hogy mivel vagy elégedett. Ha ez nem működik, egy másik listát, hogy mivel vagy elégedetlen, és változtass! Légy hálás a meglevő képességeidnek, és mutasd meg a világnak mire vagy képes!

Törődj másokkal. Ettől jól érzed majd magad, és a többiek szeretnének a barátod lenni.

Lépj be egy sportegyesületbe, vagy klubba, legyen valami érdekes hobbid. Ezen tevékenységek során barátokat szerzhetsz és formában tarthatod mgadat. Az így felépített baráti köröd erősíti az önbizalmadat, javítja az életminőségedet, és segít, hogy értékes emberré válj.

Keresd a kihívásokat, legyél szem előtt! Tarts előadást! Nevezz be versenyekre! Mérd össze magad másokkal. Ezáltal mind bátrabb leszel, megnő az önbizalmad.

Kamasz önbizalom növelő tábor

Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák

Ha szeretnéd, hogy a gyermekednek könnyebb kamaszkora legyen, ha szeretnéd, hogy magabiztosan teljesítsen a megnövekedett követelmények között is, ha támogatod abban, hogy harmonikusabbá váljanak a kapcsolatai, akkor hozd vagy küldd el a gyermekedet a Kamasz önbizalom növelő táborba.

Mi történik a Kamasz önbizalom növelő táborban?

A kamaszok egy része nyíltan, más részük rejtetten önbizalom hiányos. Nyíltan, mindenki számára első pillantásra is észrevehetően önbizalom hiányos az a kamasz, aki a szűk családi körön kívül elpirul, ha megszólítják, kicsit akadozva válaszol, keresi a szavakat, vagy szívesebben hallgat a társaságban.

Rejtetten önbizalom hiányos az a kamasz, aki nyitottan beszélget, alkalmazkodó, szeretne megfelelni a környezete elvárásainak, de gyakran él meg indokolatlan elbizonytalanodást, szégyen érzetet, és/vagy bűntudatot. Aki ismeri a saját képességeit, de mindig elégedetlen önmagával, és nem tudja elfogadni, hogy néha bizony hibázik, mint mindenki más. (Ezt jól tudják növelni a pedagógus olyan mondatai: Tőled többet vártam…)

Milyen változások várhatók?

A kamasz megismeri a saját, eddig rejtve maradt értékeit. A legtöbb esetben e szülő hiába mondja a kamasz gyermekének, hogy szép, csinos, okos, a gyermek azt gondolja, hogy a szülő elfogult, ezért nem hiszi el a szülői véleményt. No de egészen más, ha idegenektől hallja ugyanezt. Megváltozik az Én-képe, amikor egy kisebb csoportban megtapasztalja, hogy ő maga elfogadható, szerethető, tisztelhető személy.

A táborban a kamaszok ahhoz kapnak segítséget, hogyan boldoguljanak az iskolával, a tanulással, a társakkal, a felnőttekkel. A közös munka során a kamasz gyermek gyakorolja azt a helyzetet, amikor a csoport rá figyel, és mindenki kíváncsi a véleményére. Gyakorolja a „fontos vagyok” élményét, a dicséret elfogadását. Csoportjainkban nem bírálunk, nem kritizálunk, mindenkit elfogadunk és mindenki véleményét tiszteletben tartjuk. A tréningen nincsenek rossz válaszok, és az egyetlen rossz kérdés a fel nem tett kérdés.

Tréningterv - Kamasz önbizalom növelő tábor

A Kamasz önismereti tábor felöleli a Kamasz önismereti és önbizalom növelő tréning teljes anyagát 5 egymást követő napon. Játékos formában növeli a kamasz gyermek önismeretét, önbizalmát, és helyes mederbe tereli a kamasz viselkedését. Közelebb hozza egymáshoz a szülő és a kamasz látásmódját, érzésvilágát.

IdőTematika
1. napA kamasz, és a fontos mások »
2. napÉrzelmek a kamasz korban »
3. napA kreatív kamasz »
4. napA kamasz egyénisége és felelősségvállalása »
5. napKamasz szerelem, döntések, átalakulás »

Rendezvénynaptár:

Biztosítunk, hogy az egyedi igényeidet - az adott lehetőségeken belül - messzemenően figyelembe vesszük.

Kamasz önbizalom növelő tábor
Jelentkezz Önbizalom növelő táborba!




Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot a Kérdőív kitöltés időpont egyeztetése érdekében!



Amennyiben esetleg még nem vettél részt ilyen módszerekkel vezetett tréningeken, és egyelőre nem látod tisztán, miként lenne ez hasznos a számodra, kérjük oszd meg velünk kétségeidet, és ha lehetséges, közösen megtaláljuk a Neked megfelelő megoldást.

További információ
Kérdez tőlünk!



Kérdésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!

Kamasz és kamaszkor cikkgyűjtemény

Ép ésszel, ép lélekkel: a kamaszkori válságokról

A legtöbb szülő szorongással vegyes kíváncsiságot érez, amikor rádöbben, hogy gyermeke életébe is beköszöntött a klasszikusan nehéz időszak: a kamaszkor. Mire egy gyermek serdülővé válik, a szülei már szereztek némi tapasztalatot a környezetükben élő, kamasz gyermeket nevelő családok konfliktusaiból. A látottak alapján rendszerint nem repesnek az örömtől, amikor a gyermekük kamaszodni kezd. Sok gyermek gond és különösebb bajok nélkül felnőtté érik, némelyik családban viszont meglehetősen nagy viharokat kavarnak a kamaszévek. Mindannyiunk számára nagy kihívás a serdülőkor.

Ép ésszel, ép lélekkel: a kamaszkori válságokról »

Pubertáskori (serdülőkori) változások

Serdülőkori (pubertás) testi változások nemek szerinti áttekintő, táblázatos összefoglalása.

Pubertáskori (serdülőkori) változások »

Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése

A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel.

Kamaszkori szexualitás - A kamasz pszichés és testi fejlődése »

Kamaszkori szexualitás fejlődési szakaszai

A gyerekek és a serdülők életük egyik legizgalmasabb szakaszát élik meg, tele erős érzelmekkel, kíváncsisággal. A szexualitás egyre inkább tudatosul, de még nem jött el a párkapcsolat ideje. A szerelem és más meghitt érzelmek ideje van itt, és a komoly csalódásoké. Csupán a szeretkezéssel kapcsolatos tudnivalók átadása talán káros is lehet.

A szexualitás pozitív élmény az emberi életben. A serdülő fiataloknak meg kell tanulniuk kezelni érzelmeiket. Megértve és figyelembe véve a különböző szakaszokat, a fiatalok saját ritmusuknak megfelelően fejlődhetnek, és elkerülhetik a számukra túl korai és kockázatos tapasztalatokat. A szexuális fejlődés kilenc szakasza három szinten közelíti meg a folyamatot: az értelem, az érzelem és a biológia vonatkozásában.

Kamaszkori szexualitás fejlődési szakaszai »

Kamaszkori szexualitás útjai

Visszakanyarodva az azonos neműek iránti érdeklődés pubertáskorban megfigyelhető jelenségéhez, a serdülő amint elhagyja ezt a fázist, egyre erőteljesebben tart a heteroszexualitás felé. Eleinte csak általában a másik nem tagjai iránt érdeklődik, majd ráébred, hogy valaki különösen vonzza őt, gyakran csak a külső tulajdonságai miatt. Amikor azonban tényleg szerelmes lesz, már nemcsak a személy testi megjelenése, hanem egész lénye, viselkedése, egyedülállósága is megragadja.

Kamaszkori szexualitás útjai »

Lelki változások a kamaszkorban

A kamaszok hajlamosak arra, hogy mindenkit meg nem értéssel, kritizálással, beleszólással vádoljanak. Gyakran begubóznak saját érzéseikbe, és közömbössé válhatnak másokkal szemben. A szülők gyakran értetlenül, esetleg haragosan állnak a megátalkodott kamasz magatartása előtt.

Lelki változások a kamaszkorban »

A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára

A legelső megrázkódtatás, amely éri gyermekeinket az, amikor észreveszik, hogy kicsi, csinos gyermeki testük gömbölyödni, verejtékezni kezd, és mindenhol zavaró kiütések jelennek meg. Úgy érzik, nem urai többé testüknek, ez félelemmel tölti el őket, és befelé fordítja a kamaszokat. Órákat töltenek a fürdőszobában, ahol zárt ajtó mögött nézegetik magukat, vizsgálják a foltokat a bőrükön, akaratuk ellenére növő szőrszálaikat számolják, vagy csak a levegőbe bámulnak.

A kamaszkor testi változásai és hatása a kamasz lelkivilágára »

A kamasz egyénisége | Kamaszkori problémák

A kamasz egyénisége | Kamaszkori problémák: Tudjuk, hogy a személyiség egyes jegyei velünk születnek, más személyiségjegyek pedig a tanult minták alapján alakulnak ki a gyermekeinkben. Minden szülőt foglalkoztat a gondolat, hogy vajon milyen lesz a gyermekem?

A kamasz egyénisége | Kamaszkori problémák »

Érzelmek a kamaszkorban | Kamaszkori problémák

Érzelmek a kamaszkorban | Kamaszkori problémák: Az érzelmi intelligencia tanulható. Ahhoz, hogy a kapcsolatokban jól működjenek a gyerekek, és ahhoz, hogy szeretni tudjanak másokat és mások is szeressék őket, a magasabb érzelmi intelligencia nagy segítség. Az érzelmi intelligencia növelésének sokféle eszköze lehet.

Érzelmek a kamaszkorban | Kamaszkori problémák »

A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák

A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák: Az, hogy egy gyermek milyenné válik, milyenné alakul, két alapvető tényezőtől függ. Az egyik, hogy milyen genetikai kódokat hoz magával, a másik, hogy milyenné neveli a környezete. Egy gyermek jellemének alakulása csak addig kizárólag a szülői ház döntése, ameddig a gyermekre nem hatnak más felnőttek és gyermekek.

A kamasz és a fontos mások | Kamaszkori problémák »

Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák

Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák: A kreativitásunk beindítása a jobb agyfélteke erőteljesebb munkába állítását és használatát jelenti. A kreativitás tanulható, fejleszthető. A kreativitás ugyanis azt is jelenti, hogy amikor egy problémával találkozunk, nem rutinszerűen oldjuk meg, az előző ismereteinkre támaszkodva, hanem új utakat keresve oldjuk meg a helyzetet.

Kreatív kamasz | Kamaszkori problémák »

Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák

Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák: A kamaszok szexuális aktivitása mind nagyságát, mind jelentőségét tekintve világszerte folyamatosan nő. A fiatalkorúak szexuális problémáit leginkább az okozza, hogy pszichés fejlődésük többnyire nem tart lépést testi fejlettségükkel.

Kamasz szerelem, döntések, átalakulás | Kamaszkori problémák »

Akne, mitesszer, serdülőkori pattanás

Akne vagy mitesszer, - közönséges nevén pattanás - akkor jön létre, ha a bőrben található faggyúmirigyek kivezető nyílása valamiért eltömődik, és sajnos rendszerint be is gyullad. A pattanásos bőr általában serdülőkorban több tényező - hormonális változások, veleszületett hajlam és környezeti hatások - együttes hatására alakul ki.

Akne, mitesszer, serdülőkori pattanás »

Akne kislexikon

Az akne, mitesszer és a pattanás a tinédzserek leggyakoribb bőrpanasza. Amúgy is problémás életükben néha központi szerepet kap a pattanás. Az Akne kislexikon-ban a témakör legfontosabb információit foglaltuk össze.

Akne kislexikon »

Janikovszky Éva: A tükör előtt (Egy kamasz monológja)

„Pocsék vagyok, fantasztikusan pocsék. Hiába bámulom magam a tükörben, ez napról napra csak rosszabb lesz. A legfantasztikusabb az, hogy észre sem vettem, mikor lettem ilyen pocsék. Mert tavaly még egész normális srác voltam, az tuti, arra még emlékszem. Nem is néztem én akkor sose tükörbe, csak ha véletlenül nekimentem.”

Janikovszky Éva: A tükör előtt (Egy kamasz monológja) »

Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is.