Gyakran Ismételt Kérdések   E-mail
Keresés

Pedagógus burn out

Kiégés elleni tréning

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréning, Eger

Lelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió, Eger

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréningLelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió, Eger: Kövess bennünket a Facebook-on!Az iskola és az óvoda is nagyon megváltozott. A gyerekek agresszívebbek lettek, a szülők elégedetlenebbek, vagy közönyösek. A kollégák fáradtabbak, a vezetők frusztráltak. Az iskola elsősorban, de az óvoda is egyre inkább stresszel telt környezetté vált, s a kifáradás, a kiégés a legjobb pedagógusoknál jelentkezik, mert ők azok, akik igazán beleteszik magukat a munkájukba, s a legjobbat adják magukból. Több időt töltenek a munkájukkal, s sokkal jobban bevonódnak a társaiknál.

A pedagógusok burn out (kiégés) jelensége azért olyan aktív, mert a pedagógus eredményes munkavégzéséhez szükség van egy másik személy, a tanuló, a gyerek aktív együttműködésére. Ez az együttműködés azonban gyakran sérül a gyerekek aktív vagy passzív ellenállása miatt.

A pedagógusok gyakran frusztráltak és kiábrándultak, s az őszinte érzéseiket nem vihetik be a gyerekek és a szülők közé.

A pedagógusok a munkájukban kevés segítséget és még kevesebb megbecsülést kapnak. Gyakran van lelkiismeret furdalásuk amiatt, ha egy gyermek nem teljesít jól. Magukban keresik a hibát, úgy érzik, ha többet tudnának, ha jobb volna a felszerelésük, több lenne az eszközük, akkor jobban tudnának a gyermekek teljesíteni.

A tanterv szorítja őket, miközben a társadalom elvárja tőlük, hogy egyetlen gyermek se maradjon le. Sok pedagógus érzi úgy, hogy ő az egyetlen, aki fogja a gyermek kezét, mert a szülők elfoglaltak vagy más „okuk van arra”, hogy a gyermekükkel ne foglalkozzanak eleget.

Pedagógus burn outA pedagógusok sokaságának okoz jelentős stresszt az iskolai teljesítményzavar, a tanulási nehézségek, a beilleszkedési nehézségek, az agresszió jelenléte, a szülők közönye.

Felnőtt egy liberális nevelési elveket valló szülőnemzedék, s ez komoly hatással van az iskola, óvoda munkájára. A gyerekek türelmetlenek, kevesebb az önfegyelmük, gyakran nem tisztelik sem egymást, sem a felnőtteket, egyre agresszívebbek.

A pedagógusok kiégése kényelmetlenség érzettel kezdődik, a tanítás öröme lassan eltűnik. A pedagógus mind fizikailag, mint attitűdjében, valamint emocionálisan is kimerül. Felőrlődik az egyre növekvő bürokratikus teendőkben, csökkenek az energia forrásai. A pedagógusok egy része elhagyja a pályát, más részük megtanulja, hogyan küzdhet meg a stresszel. Tudni kell, hogy sajnos a kiégés nem csak egyszer fordulhat elő az életben, többször is visszatérhet.

Mit érez a pedagógus, ha megkezdődött a kiégés, a burn out folyamata?

Mit érez a pedagógus, ha megkezdődött a kiégés, a burn out folyamata?Először megmagyarázhatatlan betegségnek tűnnek a tünetek, mert orvosi szempontból nem találnak elváltozást. Ekkor még a munkahely és a család is toleráns, a pedagógus mellett állnak, aggódnak érte. Amikor azonban az orvosi diagnózis nem talál szervi elváltozást, a tolerancia csökkenni kezd.

A környezet úgy véli, hogy az álmatlanság, a levertség, a szívpanaszok, a hasi diszkomfort érzés, a légzés zavar, a jelentkező szexuális problémák csak hisztéria. Szélsőséges esetben a pedagógus félni kezd a gyerekektől vagy a szülőktől, amit a környezet értetlenül fogad, pedig ez a félelem az utóbbi évek tapasztalatai szerint nem alaptalan. A pedagógusok egyre védtelenebbek, és egyre inkább saját maguknak kell megoldani a jelentkező gondokat, mert az iskola, óvoda, mint intézmény, egyre kevesebb tekintélyt és ezzel egyre kevesebb védelmet jelent a számukra.

Mielőtt a család elfordul a bajban lévő pedagógustól, s mielőtt a munkahelye megválik tőle, a pedagógusnak személyes érdeke, hogy megtanulja felismerni a kiégés veszélyét, és megtanulja megállítani a folyamatot. Hiszen a burn out, a kiégés megelőzhető, és ha már kialakult, megállítható, s részben meggyógyítható. Az iskolai egészségvédelem a prevencióra és a rekreációra kellene, hogy épüljön, s ahol az iskola vezetése tájékozott, és fontos a számára a kollégák testi és lelki egészsége, ott figyelmet fordítanak a kiégés megelőzésére és gyógyítására. Ott elfogadják, hogy a kolléga is sérülékeny ember, és ha sértegetik, vagy túlterhelik, akkor sérül és túlterhelődik.

A figyelmeztető tünetek

Pedagógus burn out: figyelmeztető tünetekMindenki érzi időnként a munkájával kapcsolatban, hogy megterhelő, fárasztó. A munkára is jellemző a periodicitás: egyszer lelkesen, sikerélményekkel telve dolgozunk, máskor fáradtnak, levertnek érezzük magunkat, és nehezünkre esik a munkába indulni. Ezek az érzések a maguk természetes rendjében váltakoznak, mégis, ha egy év távlatából tekintünk a saját munkánkra, úgy összegezzük azt: lelkesen dolgozunk, szeretünk dolgozni, sikeresnek érezzük magunkat.

Amikor azonban az összegzésnél arra gondolunk, hogy már régen nem érezzük az örömöt, a lelkesedést, ha már nem mozgatnak meg a szakmai újdonságok, ha nem jutnak eszünkbe új ötletek, ha érezzük, hogy folyamatosan csökken az energiánk és a motivációnk, ha nehéz összpontosítani, akkor baj van. Ha már nem jelent örömöt a gyerekekkel való közös játék, vagy nem szívesen engedjük meg a gyerekeknek sem a játékot, mert ki tudja, hogyan végződik, jobb a tanóra fegyelme mögé bújnunk, akkor tudni kell, hogy a kiégés, a burn out folyamata beindult, és haladéktalanul tenni kell valamit. Ha a humorérzékünk cserbenhagy minket, ha az önbizalmunk csökken, akkor itt az idő a változtatásra. Sokan ekkor pályát módosítanak, pedig van mód arra, hogy visszaszerezve a lelki egészségüket, sikeresen folytassák a megkezdett pályafutásukat.

Pedagógus burn out: figyelmeztető tünetekA némán szenvedő pedagógusok általában szégyellik, hogy problémájuk van, csendben küszködnek, míg meg nem betegszenek. Pedig a pedagógiai-pszichológiai kultúra elterjedése sokat segíthetne a kiégés megelőzésében, megfékezésében.

Amikor a pedagógus azt érzi, hogy elege van az egészből, a végtelen értekezletekből, a papírhalmokból, az állandó stresszből, akkor valószínűleg szaporodnak a munkával kapcsolatos krízisállapotai. Márpedig egészséges gyerekeket csak egészséges pedagógusok képesek nevelni.

Önsegítő technikák

Amikor a kezdeti tüneteket észleli magán a pedagógus, érdemes azonnal elkezdeni alkalmazni az önsegítő technikákat.

Ezek a teljesség igénye nélkül:

  • Csökkentsük a tempót, adjunk magunknak lehetőséget a pihenésre.
  • A felszabaduló időben aludjunk sokat, vagy végezzünk könnyű testi sportot.
  • Keressük barátaink, családunk társaságát, kerüljük a magányos tevékenységeket.
  • Változtassunk a környezetünkön, rendezzük át a lakást, újítsunk a színeken, formákon.
  • Keressünk magunknak olyan tevékenységet, amely megnyugtat, kikapcsol.
  • Tanuljuk meg és gyakoroljuk a nemet mondás művészetét.
  • Merjük visszautasítani azt a felelősséget, ami valójában nem a miénk.
  • Tartsunk önvizsgálatot, tegyünk rendet a fontos és a nem fontos dolgok között.
  • Gondoskodjunk a testi szükségleteinkről: evés, alvás, szexualitás.
  • Szabályozzuk a munka és a pihenés/szórakozás egyensúlyát.
  • Csökkentsük aggodalmainkat és szorongásainkat.
  • Őrizzük meg a humorérzékünket, a vidám emberek nem szenvednek a burn outtól.

Remélem, egyszer majd a társadalom magasabbra fogja értékelni a pedagógusok munkáját, s a pedagógus mesterség tisztelt, megbecsült és megfizetett tevékenység lesz, a tanulás pedig értékes elfoglaltsággá válik széles körben. De amíg ez nem következik be, a pedagógusoknak önmaguknak kell tenni a saját jólétük és jól létük érdekében.

Ha szeretnéd megtanulni, hogyan csökkentsd a kiégés veszélyét, vagy ha felismerted magadon a kiégés tüneteit, akkor jelentkezz a „Pedagógus burn out” tréningünkre!

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréning

Módszer: A tréningen többféle technikát használunk (analitikus orientáltság, kognitív módszerek, önkitöltős teszt, helyzetgyakorlatok, NLP). A könnyebb helyzetektől a nehezebbek felé haladunk, s személyre szabott módszereket alkalmazunk a résztvevők által felkínált helyzetekre. Konkrét problémákra közösen keresünk konkrét megoldásokat. A megoldásokat védett környezetben gyakorolhatják a résztvevők.

Gyakran használjuk az NLP (Neuro Lingvisztikus Programozás) módszereit. A módszer lényege, hogy az eredmények eléréséhez nem szükséges minden esetben megosztanod másokkal a gondjaidat, mi végig vezetünk azokon a technikákon, amelyeket megtanulva eredményesen küzdhetsz a burn out, a kiégés ellen.

Tudnivalók: A tréningre semmit nem kell magaddal hozni, minden eszközt biztosítunk, ami az eredményes munkához szükséges.

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréning

10.00. - 10.30.Ismerkedés, a tréning keretei, elvárások. A burn out szakaszai. Problémák megfogalmazása. Hol tartok a kiégésben?
10.30. - 10.45.Kávészünet
10.45. - 12.15.A burn outra hajlamosító tényezők. A nemzet napszámosai, önmagunk vagy mások rabszolgái vagyunk? A burn out pszichoszomatikus tünetei – önreflexiók.
12.15. - 13.00.Ebédszünet
13.00. - 14.30.Védekezés a stressz és az agresszió ellen. Gyerekek és felnőttek agressziója. Önérvényesítés: a burn out ellen védő vitamin
14.30. - 14.45.Kávészünet
14.45. - 16.15.Az Én-kép sérülése a szakmai szerepekben. A női szerepek sokasága, a szerepek közti egyensúly megteremtése.
16.15. - 16.30.Kávészünet
16.30. - 18.00.Védőfaktorok. A nemet mondás művészete. Megküzdési stratégiák. Összegzés, zárás, reflexiók.

Rendezvénynaptár:

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréning
Jelentkezz kiégés elleni tréningre!




Jelentkezésed beérkezése után munkatársunk felveszi veled a kapcsolatot!


Kiégés elleni tréning trénerei

Csehák Hajnalka pszichológus, asszertivitás, asszertív magatartás kommunikációs tréningekCsehák Hajnalka vagyok. Mint pszichológus dolgozom különböző csoportokkal. Munkám és képzéseim során a legfontosabb tapasztalat, amit felismertem, hogy az új készségek elsajátítása, megtanulása az egyik leghatékonyabb eszköz a kezünkben, mely lehetőséget biztosít arra, hogy jobban érezhessük magunkat a bőrünkben. Nem is hinnéd, hogy mennyire saját gondolataink, és viselkedésünk határozza meg lelkiállapotunkat és ezáltal a másokban rólunk kialakult képet. Hogy ismereteimet átadhassam magam is többek között csoportanalitikus, autogén tréning (relaxáció), asszertív tréning és NLP (Neuro Lingvisztikus Programozás) csoportokban és tanfolyamokon vettem részt, majd pszichológus lettem.

Vallom, hogy jó pap holtig tanul. Ennek jegyében invitállak tréningünkre, mert hiszem, hogy soha nem késő és csak egy kis nyitottság és elszántság kell ahhoz, hogy belevágj egy izgalmas kalandba, melyben az emberi viselkedés és kommunikáció, a hatékonyabb önérvényesítés, valamint a magabiztos fellépés témájában szerezhetsz bővebb tapasztalatokat és sajátíthatsz el készségeket.

Csehák Hajnalka pszichológus, Minden kezdet nehéz – kapunyitási pánik tréning

Takácsné Szigeti Ilona pszichológusTakácsné Szigeti Ilona vagyok, pszichológus. Olyan dologban tudok segíteni, ami számodra fontos, de nehézséget okoz. 22 évig pedagógusként dolgoztam, majd átnyergeltem a szociális segítés területére. Vezetőként egy igen nehéz területen – a pszichiátriai- és szenvedélybeteg – ellátásban és szociális alapszolgáltatások vezetőjeként végeztem a munkámat. Az élet, e rejtett területei is ismertek számomra.

Felnőttként tanultam sok olyan – számomra érdekes dolgot – ami továbbvisz utamon, lehetőséget ad, hogy másoknak is segíthessek.

Jelenleg a Lelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió egri irodáját vezetem. Ha úgy érzed, hogy segíthetek, keress az elérhetőségeimen. Biztosan megtaláljuk a számodra is megoldást.

Takácsné Szigeti Ilona pszichológus, A Lelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió egri vezetője

Tar Eszter vagyok, tréner, hipnotizőr, tanácsadó, pszichológiai asszisztens.Tar Eszter vagyok, tréner, hipnotizőr, tanácsadó, pszichológiai asszisztens.

Gyermekkoromtól kezdve érdeklődöm az emberi lélek és a sikeres emberi viselkedés rejtelmei iránt. Tanulmányaim folyamán megtanultam, a munkában töltött közel egy évtized alatt pedig tovább fejlesztettem azokat a módszereket, amelyek lehetővé tették, hogy eredményesen segítsek a nehézségeket okozó élethelyzetek megoldásában. Három fő területre specializálódtam a munkámban. Az önismeret-személyiségfejlesztésre, az asszertív kommunikációra, és a holisztikus szemléletű táplálkozási zavarokra.

Az ember bonyolult és törékeny lény. Önismeret nélkül más embereket sem tudunk jól megismerni, s ez sok-sok csalódást jelent az emberi kapcsolatokban. Személyiségünk fejlesztése nélkül pedig nehezen birkózunk meg az életünkben rendszeresen megjelenő akadályokkal. Az asszertív kommunikáció elengedhetetlen ahhoz, hogy az életben érvényesülni tudjunk, s az elkerülhetetlen konfliktusainkat okosan és stressz-mentesen oldjuk meg.

Tar Eszter pszichológiai asszisztens, Minden kezdet nehéz – kapunyitási pánik tréning

Burnout (kiégés) cikkgyűjtemény

A kiégés (burn out) kialakulása » A kiégés (burnout szindróma) fázisai »

Hogyan ismerjük fel a kiégés (burnout) tüneteit? »

A kiégés (burnout szindróma) az informatikus pályán » A kiégés (burn out) a párkapcsolatban »

Burnout (kiégés) teszt » Egy óvodapedagógus önvallomása a kiégés (burnout) jelenségéről »

Mit lehet tenni kiégés (burnout) ellen? »

Pedagógus burn out - Kiégés elleni tréning

A Lelki Titkaink Mentálhigiénés Stúdió kínálata

Egyéni tréningek » Csoportos tréningek »

Kiadványok »

Online Skype™-os Pszichológiai Tanácsadás

Ajándékozás 10% engedménnyel

Képzések

Vidéki tréningek (Eger) » Vidéki tréningek (Kecskemét) »

Kihelyezett tréningek

Tesztek

Lelki titkaink Mentálhigiénés Stúdió kínálat

Ha megtetszett a LELKI TITKAINK Mentálhigiénés Stúdió tevékenysége, kérlek ajánld ismerőseidnek is.